Dierenpark.

21 juni 2017 - Amsterdam, Nederland

Ik word half wakker van het geluid van het rammelen van metalen rekjes. Als ik nog even goed luister herken ik het. De rekjes van de oven. Vandaag afbakbroodjes!

Buiten schijnt de zon, maar er staat een koude wind. In de tuin zitten kan op een zitje boven in de tuin. We bestuderen het toeristen boekje “ Djursland The wildest part of Denmark”. Er staat een dierenpark in waar dieren vertoeven die in Denemarken voor komen.  “Skandinavisk Dyrepark”.

Het is maar 17 kilometer hier vandaan en zijn er dus zo. Zij het met een toeristische omweg……. ;-) Aldaar krijgen we een plattegrond en legt de dame uit dat binnen enkele minuten de ijsberen gevoederd worden. Als we door lopen is het 10 minuten hier vandaan en dan kunnen we nog wel wat zien. Snel kijk ik op de map dan we moeten een stukje recht door en dan links af en dan langs de arctic fox……. Maar we zitten bij de wolven! Ja, ik en kaart lezen dat gaat ook maar zelden goed. We doen geen moeite meer om de ijsberen te vinden. Want dan komen we geheid aanzetten als het laatste visje gegeven is.

We waren erop ingesteld dat het drie kooien en twee veldjes zouden zijn, maar we kunnen er volgens de borden zo’n 4 uur vertoeven. Bij de ingang hadden we ook een zakje voer gekocht voor de hertjes. Jen zag het helemaal zitten, die lieve beestjes die uit je hand komen eten. Ze staan in een afgesloten stuk waar je ook mag lopen. Wel op de paden blijven. We kunnen ook nog jonge hertjes tegen komen, want er staan er een paar op het punt van bevallen. Als we door het hek gaan komen de eerste hertjes er al aan.  Jen pakt het zakje en wil een handje voer aan een hertje geven. ….. Deze neemt met zo’n beetje geen genoegen en hapt vervolgens in het zakje!  Wooooo, zakje aan Ray en Jen loopt snel door. Jemig, het lijken die ….geiten wel van vroeger in de kinderboerderij.  Hahaha…..  helaas het sprookje van de lieve hertjes is vervlogen.

Om 14:30 uur zien we de zee arend show. Twee exemplaren krijgen kuikentjes gevoerd. Ze halen ze al vliegend uit het water. Dit hadden we natuurlijk al een keer gezien in het echt. De uitleg van de verzorger is in het Deens en tijdens de uitleg mogen we niets vragen. Na de show mogen we vragen stellen in het Engels. Nou we zijn het er alle vier over eens……. van dat Deens valt niets te maken! Het enige wat we begrijpen is Slowmotion…. Hahaha. Geen idee waar de man het verder over gehad heeft.

Om 15:15 uur krijgen de bruine beren eten. Op tijd zijn we er en als de beren de verzorgster aan zien komen rennen ze half over elkaar heen naar het voederpunt. Wat een schattige beesten zijn het toch. Eén er van gaat op een steen zitten en begint een lief geluidje te maken. Lekker bietsen hoor. Weer een uitleg in het Deens !!!!  Ook hier valt niets van te maken. Maar ze begint met stukjes appel te gooien. Het zijn vier vrouwtjes en één grote man. Na drie stukjes gooit ze er één naar het mannetje die achter aan zit. Hij wil het pakken ….. en twee vrouwtjes vallen werkelijk het mannetje aan. Denk maar niet dat hij dat stukje krijgt. Dan worden er krentenbollen naar ze gegooid. Ook nu weer beginnen ze te grommen en happen naar elkaar. Jemig, nu is ook het sprookje van de lieve beertjes vervlogen.

Verder door het park komen we ook de rendieren en elanden tegen. Niet in Noorwegen gespot, maar nu toch in levende lijve gezien in Denemarken. Dan is het 17:00 uur en gaan we weer terug naar het huisje.

Als we er bijna zijn steekt er een hertje de weg over. Dat is nog eens een mooie afsluiting van een gezellig dag.

1. Pa en ma:
    21 juni 2017
    Hallo , allemaal , dit is toch ook wel weer heel leuk z'n dagje mooie dieren kijken.
    Je kon er wel heel dicht bij zeg!!
    Lekker rustig in je eigen tempo.!
    En wat een mooie foto's weer.!!
    Weer een mooie dag voorbij, het gaat nu wel snel he , .
    groetjes van ons en voor straks slaap lekker!!!!!
  2. Annemiek van Veelen:
    21 juni 2017
    René heeft een telelens en dan krijg je zulke mooie foto's!
    Nog twee dagen op ontdekkingstocht.
  3. Ma S:
    21 juni 2017
    Hoi, van Deens is dus niets te verstaan, dan maar goed rond kijken. Enig zoals Jen over de hertjes dacht, en dan ineens weg loopt
    als ze zo gulzig blijken te zijn haha!! De foto's zijn weer heel mooi!! Lekker genieten nog en rustig aan doen!! Doeiiiiii
  4. Annemiek van Veelen:
    21 juni 2017
    Morgen slapen we weer uit! ;-)
  5. Marja:
    21 juni 2017
    wat een mooie foto van die zeearend! trouwens lle foto's zijn mooi, leuk, overweldigende natuur etc...
    Geniet nog maar van de laatste dagen. Wat zijn die drie weken omgevlogen. Ook omdat we jullie zo op de voet konden volgen natuurlijk. Net of we erbij waren
    Tot gauw.
  6. Annemiek van Veelen:
    21 juni 2017
    Heerlijk om zo rond te neuzen in Denemarken. Morgen naar een glasblaas museum.