Grenaa.

22 juni 2017 - Amsterdam, Nederland

Deze ochtend worden we wakker van getik. Het regent! Er ligt water op het terras, dat is voor het eerst sinds we hier zijn. Het wordt rond de 19 graden vandaag en dat is geen verkeerde temperatuur. Zeker niet als we bedenken dat het nu in Nederland door de 30 graden is.

Jen is weer aan het zorgen. Gebakken ei en uitgebakken spek. Stokbrood uit de oven en een kom thee.  “Jannigje’s B&B”

Op het gemakje douchen en aankleden.  Nog een bakje koffie drinken en als we om 11:30 uur wegrijden is het al gestopt met regenen. Op naar het Glas museum van Ebeltoft. 15 minuten rijden en we zijn er. Het ligt naast het Fregatten Jylland, je kan daar een nagebouwd schip en Vikings schepen bekijken. Als we over de parkeerplaats lopen richting de ingang van het glas museum klinkt er een enorme harde knal! Het is een kanonschot van het fregat.  Jen springt van schrik omhoog met d’r armen omhoog zwaaiend!   “Je… ik schrik me het la…..! Ik wilde al op de grond gaan liggen.”  Brullend van het lachen lopen we het museum in.

Daar krijgen we een sticker die we op ons shirt moeten plakken, als bewijs dat we entree hebben betaald. In de binnentuin is een atelier van de glasblazers. Ze zijn daar een glazen potje met binnen potje voor een waxinelichtje aan het maken. Nu zien we hoeveel tijd en moeite het kost. Het glas moet aan een staaf de vlammen in en dan draaien en vormen. Draaien en langzaam afkoelen….. Indrukwekkend hoe ze dat staan te doen.

Dan is er een gedeelte waar jonge getalenteerde glasblazers uit diverse landen hun ontwerpen geshowd staan. Grote grove vazen, schalen, kralen tot een lamp van allemaal glazen gerststengels. Er staat bij geschreven welke technieken er allemaal zijn toegepast. Op de bovenste verdieping krijgen we een filmpje te zien. Dan wordt het duidelijk wat er allemaal toegepast kan worden. En begrijpen we ook waarom hand geblazen artikelen zo duur zijn.

Dan is het inmiddels lunchtijd en nemen we iets te eten in het restaurantje van het museum. Verrassend goed blijkt het. Ik krijg een potje met eigengemaakte compote, gekaramelliseerde ui, stukjes kaas en noten brood.

Dan gaan we het museum uit en René kan het niet laten om zijn entree sticker op Ray zijn rug te plakken. Ray roept hardt  “ik kan er wel bij hoor” …… maar helaas hij is niet meer zo lenig als hij dacht en krijgt alleen maar een klein stukje te pakken. Mannen, het blijven toch kleuters… haha.

Op naar Grenaa een stadje aan de oostkust. Het is maar 30 minuten rijden. Het is nog steeds droog en kunnen we zonder jas een rondje doen. Na een paar leuke dingen winkeltjes in geweest te zijn komen we een ijs salon tegen. Die kunnen we natuurlijk niet overslaan! Twee bolletjes maar…… naar mijn idee zit er 200 gram ijs in het hoorntje !!!

Voor vanavond wordt het biefstuk met gebakken ui en champignons, René zijn specialiteit.             Met dat ik dit verslag zit te typen aan de keukentafel staat René in een koekenpan vol uien te roeren. Nou ik kan je zeggen, als het zo smaakt als het ruikt…… wordt het smullen.

Ik laat het morgen weten ;-) !

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Pa en ma:
    22 juni 2017
    jullie blijven ons verbazen, wat zijn jullie ondernemend , en iedere dag weer leuke dingen doen!!
    En het eten ziet er ook iedere keer heerlijk uit, dat wordt thuis af kikken, broodje kaas (ook lekker).!!!!
    Geniet morgen nog van de laatste dag in Denemarken!!!
    En zeg tegen Rene, dat we de foto`s prachtig vinden !!
    allemaal lieve groetjes en nog een fijne avond.
  2. Ma S:
    22 juni 2017
    Hoi allemaal, wat is glasblazen toch mooi hè. Het is net toveren hoe ze dat in vorm krijgen in dan met een tikje er tegen is het weer anders van model. Wel ontzettend warm om er vlakbij te zijn. Jullie genieten er wel van hoor,ga zo door!!!!!!!!! Lekker eten is ook niet gek!!! Tot morgen Doeiiiiiiiiiiiiii
  3. Anita:
    22 juni 2017
    Hoi alle 4... wat zijn jullie nog steeds actief zeg na de mooie maar ik denk ook vermoeiende reis die jullie al gemaakt hebben. Ik zie veel lekker eten voorbij komen, het water loopt me hier uit m'n mond Geniet nog even lekker samen en binnenkort hoor ik graag de verhalen, want die zullen er vast nog veel zijn