Arhus.

20 juni 2017 - Amsterdam, Nederland

Onze eerste nacht in Denemarken gehad en we hebben allemaal heerlijk geslapen. Alleen hadden we in de ochtend een zware tegenvaller…….  Geen ontbijt buffet!   Ons ontbijt bestond uit oude broodjes van gisteren en taai brood, maar wel een vers gekookt eitje en warme thee. Hahaha dat maakt weer veel goed hoor. En zo met z’n vieren aan de keukentafel heeft ook wel wat. En als je nog een kop thee wilt hoef je er niet ver voor te lopen ;-).

Gisteren hadden we al besloten dat we vandaag naar Arhus zouden gaan. Het is de op één na grootste stad van Denemarken en het is een klein uurtje rijden. De zon schijnt gezellig, maar er staat veel wind. Voor ons een beetje aan de koude kant……. Maar als jullie dit in Nederland lezen denken jullie misschien wel…… oooo hadden we dat koude briesje maar hier!

Onderweg zien we het mooie landschap, veel weilanden in glooiende lijnen. Hier staan geen velden met paardenbloemen zoals in Noorwegen, maar hier staan op dit moment gele boterbloemen en klaprozen in bloei. Hele velden voor hoge grassoorten waar de wind vrij spel in heeft en dat zorgt voor mooie wuivende bewegingen. Af en toe een dorpje, maar vooral heel veel groen onderweg.

In de buitenwijk van Arhus zijn veel fietspaden. We zien dan ook aardig wat fietsers op city bikes met  een helm op. We rijden een heel eind naar beneden en dat gaat als een tierelier voor hun. Wij denken gelijk ….. dat hele stuk moeten ze ook weer omhoog zien te komen. Het is vals plat en dan zeker een kilometer om 3 lang….. pfffff liever zij, dan wij!

Als we de eerste P volgen naar het centrum komen we uit op Dok.1. Naar binnen rijdend zien we dat de auto’s voor ons in een soort garage met roldeuren rijden. Dan stapt iedereen uit en gaat de roldeur weer dicht. En dan zakt de auto naar beneden……. Zonder chauffeur dus!  Gaan wij dat ook proberen?  Ja dat gaan we proberen! Jen begint te roepen dat ze al uit de auto wilt voor die de garage box in gaat. Nee, blijf maar zitten ;-). De dood of de gladiolen, we gaan er met z’n alle in ….. hihihi. Door rijden tot het streepje, handrem aantrekken, antenne eraf en de deuren op slot. Dit alles afvinken op een scherm en roets de deur komt al naar beneden. We staan nu in spanning te wachten tot de auto de vloer inzakt. Dan is ie weg en nu maar hopen dat we hem zo dadelijk weer terug krijgen!

Dan lopen we langs een gracht met links en rechts allemaal eet tentjes. Het is gezellig druk. Heel wat jongelui hebben een soort schippershoedje op en sommigen hebben bloemen in hun hand. Het gaat hier om degene die geslaagd zijn voor school. Het is de traditie dat als je gelaagd bent je in een open vrachtauto rond rijdt met je klasgenoten. En dan langs alle ouders gaan om wat te drinken en te eten. De petjes zien er allemaal hetzelfde uit, alleen aan het bandje eromheen kun je zien van welke school ze komen.

Het komt over als een hele gezellige stad en er zijn veel design kleding winkels. De mensen, jong en oud zien er ook allemaal goed gekleed en hip uit. De bloemen winkels zijn ook helemaal mijn ding. Veel planten en potten in allerlei vormen. En dan de “leuke hebben dingetjes” winkels …….. en weer de verleidingen kunnen weerstaan!

Lunchen doen we bij een bakkerij. Dit keer geen half stokbrood! , maar een bescheiden broodje. Dan komen we een Nespresso winkel tegen en daar wil ik wel even rond neuzen. Er zijn twee nieuwe smaken. De cupjes zijn wit en dan de één met blauwe- en de ander met groene drie hoekjes. Het is om ice coffee van te maken. We mogen proeven……. Brrrrrrr dat is natuurlijk met melk en suiker. Deze cupjes komen niet bij mij in huis ;-).

Dan komt het spannendste gedeelte …….. hoe krijgen we de auto terug?!  Er is een betaal automaat en daar moeten we (natuurlijk) dezelfde betaalkaart in steken als die we gebruikt hadden met het parkeren. Dan, als er betaald is krijgen we op het scherm te zien bij welke garage box we de auto weer op kunnen halen. Box 18 moeten we hebben, en ja hoor daar staat onze trouwe, blauwe auto. De roldeuren gaan omhoog en we kunnen instappen. Zo dat hebben we ook weer meegemaakt.

Gisteren hadden we erg lekkere koteletten. Dus Jen stelt voor dat we die vanavond weer gaan eten en dan met gepofte aardappelen (BBQ gaat toch aan) en een goed gevulde bak sla. Missie geslaagd! En als afsluiting nemen we dan ook maar weer een Magnum toe ;-).

1. Pa en ma:
    20 juni 2017
    Hallo wat is het allemaal weer mooi!
    En wat een avontuur met de auto , maar als je durft komt alles goed, leuk hoor.
    Je moeder en ik hebben een top dag gehad , een leuk bootreisje van 2 uur .
    daarna lunch was heel gezellig , toen naar orchideeën kwekerij, ja hoor ik wilde weer een orchidee een witte . toen nog even Wateringen in en ja hoor natuurlijk een lik ijsje .
    we hadden maar goed een half uur, daarna naar Van der Valk voor het diner , was lekker, en nu versleten met de voeten omhoog .
    En waarschijnlijk wordt het slapen vannacht ook niks , maar we hadden lol.
    groetjes allemaal.
    tot morgen.!!!!
  2. Ma S:
    20 juni 2017
    hallo allemaal, ik heb hardop zitten lachen bij dat verhaal met die auto, ik zie het voor me gebeuren ,,,,enig............ Die foto's zien er ook weer goed uit vooral dat stukje vlees, om zo in te bijten. Jammer van de harde broodjes dat die er niet waren. Zoals Co al schrijft hebben wij een SUPER leuke dag gehad!!! Geniet nog maar in dat mooie huis en lekker BBQen........... Doeiiiii
  3. Annemiek van Veelen:
    20 juni 2017
    Nou moeders fijn dat jullie weer een geslaagde dag hadden!
    Met een boot reisje 30 graden is dan wel erg lekker. Hopelijk goed ingesmeerd en niet verbrand.