De Hurtigruten op vanaf Svolvaer

14 juni 2017 - Frosta, Noorwegen

Vandaag kwamen we maar moeilijk uit bed. Het is steeds rond een uur of twaalf dat we gaan slapen en voor ons is dat laat. Maar we waren om 08:00 uur bij het ontbijt. Jen en René waren er al en konden we dus een tafeltje gaan uitzoeken. Het was een leuke ruimte waar we konden eten. Grote ramen tot op de grond, lopend in een punt. Zo hadden we gelijk een mooi uitzicht op het haventje.

We hoeven pas om 12:00 uur uit te boeken, dat komt goed uit. Want vanavond om 20:30 uur vertrekken we pas met het motorschip de Trolflord vanaf Svolvaer  We gaan na het ontbijt naar de kamers. Ik moet nog alle tassen herindelen. Omdat we aan boord niet meer naar de auto mogen om er wat uit te halen. Na een uur worstelen heb ik twee tassen gepakt die mee gaan. Een andere grote tas blijft in de auto.

Nog even een spelletje in de lobby spelen met een bakkie natuurlijk. Om 13:30 uur gaan we naar de verzamelplaats voor de zee arend tour. Als we daar aankomen staat er een Nederlands echtpaar. Ze vertellen enthousiast over hun rit met de Rib. Jen had gisteren besloten om niet mee te gaan. Maar het echtpaar laat foto's en filmpjes zien dat het er helemaal niet zo wild aan toe gaat. We zien Jen twijfelen. Dan zeggen ze dat ze er echt spijt van zou krijgen als ze niet mee zou gaan..... Dan is Jen overgehaald, we betalen snel en schrijven haar naam op de lijst erbij. Als we naar buiten lopen hoor ik Jen zuchten en puffen..... waar ben ik aan begonnen????!!!!!

Na een kwartiertje gaan we weer terug om onze overlevingspakken aan te doen en een reddingsvest. Dan nog een soort skibril en waterdichte handschoenen. We moeten de kap van het capuchon opzetten en daar overheen de bril. Nou we zien eruit als of we naar de maan gaan. Dan waggelen we naar de Rib.We zitten met twee achter elkaar en zijn in totaal met 10 man en de schipper.

De zon is niet te bekennen en een wolkendek hangt rond de bergen. Eigenlijk is het een heel mysterieus gezicht. Als we de haven verlaten gaan we met volle vaart het open water op. Dan gaat hij langzaam varen en fluit en fluit en fluit. Maar geen arend te bekennen. Dan varen we weer 5 minuten verder. Dan fluit hij weer en fluit en fluit. Weer niets te zien. Hij verteld hij zijn best doet, maar de arenden laten zicht niet altijd zien. Mmmmmmm denken we, dat hebben wij weer. Maar dan opeens komt er toch één aanvliegen. Ik pak snel mijn fototoestel en zet hem op filmen. Ik zoek me een ongeluk door mijn kijkvenster, maar kan de arend niet vinden. Hij draait in de rondte en ik probeer mee te draaien. Ver..... dat pak aan, die muts op en die bril, ik lijk wel een Michelin-poppetje. Nou vogel weg, niets op mijn toestel en ik heb hem zelf ook niet gezien met dat hij de vis pakte.  Gaat lekker zo!

Maar ik zie dat René met zijn super lens heel veel foto's schiet, mooi dan is het tenminste vastgelegd. Kan ik het altijd nog terug kijken.

Dan varen we weer verder. En gaat hij weer fluiten. En ja hoor weer een arend. Nu zit ik er goed voor en kan het opnemen met mijn telefoon. Prachtig hoe zo'n grote vogel zo gecontroleerd en rustig de vis uit het water pakt.

Dan varen we de Trollenfjord in. We krijgen een uitleg over de visserij van vroegen en nu. Dan komt er weer een arend aan vliegen, dat is boffen. Nu kan ik met mijn fototoestel ook nog wat foto's maken. De schipper is ook helemaal opgetogen. Dat is lang geleden dat de arenden zich zo hebben lieten zien. Waarschijnlijk omdat het vandaag de eerste koudere dag is sinds een paar weken. Boffen wij dat het slecht weer is  :-).

Als we terug varen komen we nog een Rib tegen en samen varen we op. Dan stoppen we weer en gooit de andere schipper een vis in de lucht en ja hoor...... nog één. Nu maak ik geen foto's maar kijk naar het schouwspel van de vogel. Zo dicht bij, echt machtig mooi. En dan varen we verder..... en als cadeautje komt er een vijfde aanvliegen. Helemaal enthousiast wordt de schipper. Dit komt maar zelden voor! Nou dat hebben wij dan weer !!!! Gelukkig!

Dat was dus een zeer geslaagde trip. En Jen is super trots dat ze toch maar mooi mee is geweest. En het was niet eens eng.  :-)    En als we in een restaurant zitten en eten hebben besteld zijn we er nog stil van. Mede omdat we door weer en wind zijn gegaan en nu erg rozig zijn. René bekijkt nog even zijn foto's terug en ...... allemaal mislukt! hahaha.....Goed dat ik toch nog wat kiekjes heb kunnen nemen.

Om 18:30 uur rijden we naar de aanlegsteiger van de Trollenflort. Dan mogen we aan boord en gaat onze reis langs de westkust beginnen. Benieuwd wat dit gaat brengen. !

1. Pa en ma:
    15 juni 2017
    Goeie morgen wat een beleving!!
    Zo dat pakken ze jullie niet meer af z"n mooie herrenering , geweldig toch.
    We zijn benieuwd hoe de bootreis gaat worden?
    Hoop dat die net zo mooi wordt als de reis tot nu toe !!
    Maar jullie zien er geweldig uit .hahaha
    Hoop dat je aan boord wifi hebt , we wachten met spanning , het volgende spektakel af.
    goeie reis !!!!!!!!!!!
  2. Annemiek van Veelen:
    15 juni 2017
    Vannacht in iedergeval goed geslapen!
    Helaas is het weer nog steeds niet veel. Maar misschien knap het in de loop van de dag wat op.
  3. Pa en ma:
    15 juni 2017
    jullie kunnen nu wel wat uitrusten aan boord.
    als de zee wat rustig is , maar misschien valt het mee.
    niet zeeziek worden he.
    maar dat lijkt me niet na de trip gisteren,.
    Annemiek
    groetjes ook aan de Ray Jen en Rene
  4. Ma S:
    15 juni 2017
    geweldig dat jullie dit hebben mee gemaakt, maar wat een pakken! Ik hoop dat het rustig weer is als jullie op de boot zijn en goed kunnen genieten van alle uitzichten. groetjes aan allemaal.
  5. Annemiek van Veelen:
    15 juni 2017
    Deze boot is rustiger. Maar we hobbelen en deinen constant .... hihihi. Daar kan ik goed op in slaap vallen.
  6. Anita:
    Hoi allemaal,
    Wat een belevenissen allemaal in zo'n korte tijd... en wat een mooie natuur daar!
    Ik hoop dat jullie bootreis net zo mooi is als de afgelopen week. En hoop ook dat jullie wifi hebben zodat ik jou verhalen kan blijven volgen... echt geweldig hoe jij alles beschrijft, beroep gemist AnneMiek? Geniet lekker verder, groetjes Anita
  7. Annemiek van Veelen:
    We hebben WiFi! ;-)