boottocht Kiel - Oslo autotocht naar Gala

7 juni 2017 - Gålå, Noorwegen

Daar zijn we weer!

Een dagje later, omdat we tijdens de overtocht van Kiel naar Oslo niet altijd internet verbinding hadden en je dan overgaat op satelliet verbinding.  En dat is een duur grapje.... dit wisten we omdat we van vrienden hadden gehoord dat dit hen was overkomen.  Bedankt Carla voor de tip!

Na een minder rustige nacht, racende en toeterende auto's door de straat  zijn we aan geschoven aan een lekker ontbijtbuffetje.  Alleen hadden Jen en ik niet door hoe we aan een warme kop thee konden komen.  Op de bar stond een waterkoker , dus wij een kopje ingeschonken en een zakje thee mee naar de tafel.  Echter daar voelde we dat het water lauw was :-( . Nu hadden de planten in de vensterbank al heeeel lang geen water gehad....... maar nee dit konden we niet maken. Maar we konden het nergens anders kwijt en een nieuw kopje was er ook niet. Dan maar vriendelijk in ons beste Duits uitleggen wat er verkeerd was gegaan. Nou ik kan je vertellen dat valt niet mee. Ook nog het feit dat ze niet erg klant vriendelijk was, maar er niet onderuit kon om voor ons twee nieuwe kopjes te halen. Wij blij, de plantjes nog steeds dorst maar nu eerst de waterkoker aangezet voor we het in de kopjes schonken! Missie geslaagd.

Alle tassen weer naar beneden gesjouwd, in de koffer bak gezet en naar de boot gereden. En daar lag onze Color Line Magic, wat een enorm gevaarte. Netjes aangemeld en toen wachten in de rij. Een uurtje later konden we aan boord met de auto. Hutje mutje naast elkaar en vooraan de motoren met spanbanden vast gezet. Snel opzoek naar onze cabin...... straatje in straatje uit, hoekje om en nog een hoekje om en we waren bij onze binnenhut. Of beter kan ik zeggen binnen hutJE. We zien een bankje en daar tegen over een opklapbed. En daar tussen in een houten tafeltje....  "nou Jen dat is het toilet zegt Ray.....  Neeeee, 1 seconde geloofde ze het  hahaha.  Verder een douche cabine met wasbak , wc en douche. En een ingangetje voor de jassen en twee laddertjes aan de muur.... Maar waar moeten de andere twee nu slapen?  Dan zien we net of er twee deuren in het plafond zitten. Ja hoor dat zijn de bedden. Met veel gepiep en gekraak trekken we de hoogslapers uit ..... zo'n lol dat we weer hebben, de temperatuur in de cabine stijgt ervan. Dat wordt wat vannacht pfffff. Er zit een draaiknopje tegen de muur die beneden een minnetje heeft en boven een plusje, gauw naar het minnetje draaien dan blijft het hopelijk koel.

Dan gaan we de boot bekijken, prachtig zijn de twee verdiepingen met winkeltjes en restaurants. De glazen liften zijn al even indrukwekkend. Buiten op het achterdek is het zonnig en er zitten al wat mensen op stoeltjes te zonnen. We besluiten te gaan lunchen. Het valt op dat het personeel in het restaurant niet erg klantvriendelijk zijn.  Broodjes zijn wel lekker, maar de koffie is niet te drinken!  Mmmmm waar halen wij onze cafeïne shot nu vandaan?

We besluiten om terug te gaan naar de cabine om daar een spelletje Keezen te spelen.  Onderweg zien we twee beveiligers die een dronken man begeleiden. Nou waar zouden ze die heen brengen, misschien overboord zetten hahaha hoe is het toch mogelijk dat je tijdens zo'n tocht te diep in het glaasje wilt kijken.

In de cabin klappen we het onderbed uit  dan een krukje in het midden en de andere twee kunnen op de bank zitten. Het gaat allemaal net, maar dat kan de pret niet drukken. We nemen er natuurlijk wat dropjes en chocola bij. René lust wel een flesje drinken en pakt er ééntje uit de tas.  En in de spanning van het spel draait hij het flesje open en   pssssss ...... het bruist eruit zo op het bed..... van Jen!

Om 20:00 uur hebben we gereserveerd voor een diner-buffet. Nou dat was heel goed. Te veel om op te noemen. Voor mij was het al snel duidelijk, een bordje vis en vlees met wat groente. Daarna nog een plankje kaas en een paar bordjes met fruit, pudding, cake en taart. Als afsluiting een bakje koffie, maar helaas in dit restaurant is de koffie ook niet om te z.....

Dan rollen en klauteren (op die trapjes die aan de muur hingen) we met volle magen ons bed in. Na de hierop volgende lach sessies wordt het langzaam stil en vallen we in slaap. Echter rond een uur of 02:00 uur wordt ik wakker, zo benauwd is het in de cabine. Jen is ook wakker en we besluiten om maar een rondje boot te doen. Natuurlijk niet in onze pyjama's hé, laat dat gelijk duidelijk zijn :-).  Na een uurtje wandelen gaan we weer terug en als we de deur open doen komt de warmte ons tegemoet. Maar we zullen er toch aan moeten geloven. En het lukt gelukkig nog om een paar uurtjes te slapen.

Om 08:00 uur zijn we allemaal weer wakker en gaan de boel opruimen, inklappen en van links naar rechts verplaatsen. We kunnen nog een uurtje lekker gebruik maken van het ontbijtbuffet.... nu maar geen koffie meer proeven. Om 09:45 uur naar de auto's dan nog een half uurtje autogassen happen om vervolgens nog drie kwartier in de rij voor de douane te wachten. En dan rijden we Noorwegen in. Oslo verlaten we via de doorgaande weg om vervolgens de snelweg op te gaan. Oeps het ziet er diep triest uit..... het kan komen door het weer, bewolkt en koud. Maar we rijden langs betonnen muren en vervuilde bouwwerken. We zijn allemaal stil, zo hadden we Noorwegen toch niet in gedachten.

Na een kilometer of 10 moeten de eerste al weer een pitstop maken, ja das nou eenmaal als je wat ouder bent! Het is een parkeer plaatsje met een toilet hokje ( zeer schoon ) en met picknickbanken en uitzicht op een haventje. De zon komt door en alles ziet er anders uit. Vanaf hier zien we steeds meer groen. Heel veel grasvelden en hele uitgestrekte stukken met bos. Dit is mooi en het wordt steeds beter. Zo, dit plaatje hadden wij voor ogen!

Onderweg stoppen we bij een museum, maar gaan er niet naar binnen. We hadden gezien dat er ook een restaurant bij zat. En laten we nou toch zo'n trek hebben in koffie !!! En tot ons geluk smaakte de koffie echt naar koffie mmmmm cafeïnegehalte al weer wat bij gewerkt.

Dan komen we langs Hamar en bekijken de ijshal. Een Vikingschip op zijn kop. Deze is gebruikt tijdens de Olympische spelen van 1994. Hierna naar Lillehammer waar we de skischans van die zelfde Olympische spelen kunnen zien. Al deze plaatsen liggen langs het Mjosameer. Echt schitterend om dit water te zien en de prachtige bossen met gezellige houten huizen. We hebben echt het Noorwegen gevoel.

We hebben een hotel in Gala en wel boven op de berg. Het was even een klim, maar dubbel en dwars de moeite waard. Vanuit de kamers hebben we zicht op een meer en aan de overkant zien we bergen met stukken sneeuw. We hebben een diner besteld en krijgen een diner buffet tot onze verbazing. Het koste maar € 17,50 per persoon en weer volop vis, vlees, groeten, sauzen en ..... pudding, cake en versfruit. We hoefden alleen nog maar 3 flesjes spa rood af te rekenen, € 13,00 !!!!!!   Maar de koffie zat bij het buffet en smaakte weer prima ;-).

1. Carla:
    7 juni 2017
    Heerlijk om zo mee te mogen reizen
  2. Pa en ma:
    7 juni 2017
    heerlijk om jullie reis zo te mogen meemaken , het is echt genieten van de verhalen en foto's.
    fijne dag en tot morgen.
  3. Ma S:
    7 juni 2017
    Wat een fijn verhaal en leuke foto`s geniet van de reis!
  4. Rita van genderen:
    7 juni 2017
    Heerlijk om lezen veel plezier
  5. Marja:
    7 juni 2017
    Geweldig weer zoals je het beschrijft Annemieke. Geniet!
  6. Annemiek van Veelen:
    7 juni 2017
    Wat super leuk dat jullie de verhalen lezen!
  7. Cees Van Veelen:
    8 juni 2017
    Geen latten om te skien.
    Maar zeker wel een hengel om noorse zalm te vangen. Succes. Haha
  8. Annemiek van Veelen:
    8 juni 2017
    Ma ik heb nog een foto erbij gezet van het Norse hekkie.
    Helaas geen skies bij en die zalm wordt netjes elke dag op een bordje geserveerd voor ons... hihihi!