van Gala naar Roros

7 juni 2017 - Røros, Noorwegen

Ik moet even terug komen op het verslag van gisteren. En dan wel op het draaiknopje op de muur in de cabine van de Color Line. Daar ben ik over begonnen, maar niet op terug gekomen. Want dat heeft nog een staartje... Nadat we alle tassen hadden ingepakt en de bedden terug gebouwd hadden keek Ray naar "het" knopje. Had een helder moment en zei: zou het niet zo zijn dat het de snelheid van de ventilator regelt?! En ja hoor, met dat we het knopje naar de plus draaide kwam er meer verse lucht de kamer in. Pffffff dat is dan een leer voor de volgende keer hahaha ..... maar anders hadden Jen en ik geen nachtwandeling gemaakt en dat hadden we niet willen missen :-).

Na een goed ontbijt vertrekken we richting Roros. We rijden over de bekende toeristische weg de Peer Gyntweg. Deze weg is alleen in de zomer geopend, omdat er in de winter erg veel sneeuwval is. Het is er prachtig en genieten er volop van.

Dan komen we uit in het natuurgebied Rondana. Het landschap veranderd erg snel van veel bomen en groene grasvelden naar mossige vlaktes met her en der een boompje. Als we op een hoog punt zijn kunnen we zo in de sneeuw gaan staan. Het zijn wel kleine stukken maar toch! Zo vertrokken we met zon en nu staat we met onze capuchon op in de storm te klappertanden.

Als we wat in hoogte gaan zakken zien we tussen de bomen een soort wit mos. Op sommige stukken staat komt er geen eind aan. Als we er met onze neus opstaan herkend Jen het. "Is dat niet wat ze in planten stukjes gebruiken voor het op te vullen?! En volgens mij heet dat rendieren mos." Ik heb het net even opgezocht op internet en ja hoor Rendieren mos. Nou als we geen rendier tegen komen in Noorwegen kunnen we in ieder geval zeggen dat we rendierenmos hebben gezien .... hihihi.

Sinds we in Noorwegen zijn komen we met enige regelmaat leuke houten hekwerken tegen. Als we ergens stoppen om een broodje te eten zie ik weer zo'n leuk hekwerk. Ik maak er een foto van en zeg dat ik het vanavond in mijn verslag gaat zetten. Jen kijkt mij aan en zegt : Wat moet je nou over zo'n hekkie zeggen?!  hahaha ik vind het dus een typisch Noors hekkie, maar of dat echt zo is? Ik ben dus weer even het internet op gegaan en heb het gelukkig gevonden. Het is in de prijzen gevallen bij The worlds best photos of Norway pfffff gelukkig, mijn hekkie is bekend :-).

Tijdens de ritten zien we dat de natuur hier later is dan in Nederland. De berkenbomen beginnen nu uit te lopen, de grasvelden staan vol met paardenbloemen en overal lopen er schapen in de wei met lammetjes. Het is dus eigenlijk een beetje voorjaar!

Ons hotel in Roros ligt vrij hoog en dat merken we als we uit de auto stappen. We worden haast uit onze jas geblazen. De kamers zijn weer netjes en de lobby is erg gezellig ingedeeld. Er is een sauna en zwembad aanwezig en daar maken we dankbaar gebruik van. Na het eten bekijken we de route voor morgen. Trondheim is de derde grootste stad van Noorwegen. Dat wordt dus lekker shoppen :-) !!!

1. Pa en ma:
    7 juni 2017
    voor het slapen gaan , nog even mail kijken en ja hoor ,weer een leuk verhaal en mooie foto's. jullie hadden haast je latten mee kunnen nemen. haha
    ziet er allemaal prachtig uit.
    ik ga slapen .
    Annemiek Ray Jen en Rene groetjes van ons n nog veel plezier.xxx
  2. Ma S:
    8 juni 2017
    o jee sneeuw en wind maar verder klinkt het schitterend! Allemaal de groeten!!!!!
  3. Jennie en rene:
    8 juni 2017
    Het is een schitterend hekkie, je kan er een boek vol over schrijven.
    Eerlijk is eerlijk, het is dus wereldberoemde. Je hebt er kijk op.
  4. Annemiek van Veelen:
    8 juni 2017
    Dank je Jen! Dat doet me goed ;-)