van Roros naar Trondheim

8 juni 2017 - Trondheim, Noorwegen

Als we vertrekken vanaf Roros gaan we al snel de E6 op. Dit is de langste weg van Noorwegen. 2628 kilometer lang en hij loopt vanaf Oslo tot aan Kirkenes.  het is een "snelweg", maar het stuk weg waar we nu op rijden is maar 1 baan heen en 1 baan terug. Je mag er maximaal 80 km/u en op sommige stukken maar 60.

Eigenlijk best wel een relaxte snelheid, want dan kunnen we allemaal genieten van de omgeving.

De eerste stop die we maken is op een parkeerplaats met sanitair. Het zijn altijd schone toiletten en de huisjes zien er ook nog eens leuk uit. Tevens is er een grote waterval aanwezig. Prachtig om te zien het water komt met veel geweld naar beneden. We vragen ons af hoe het toch mogelijk is dat het water maar blijft komen.....  Als we op een nieuwe plek foto's maken maakt René altijd een foto van het info bord zodat hij dan weet waar het was. Nu stonden we dus op die parkeerplek en ik zag een bord..... even een foto maken  "Synstest" wat een rare plaatsnaam...... hahaha het was een bord om je ogen te testen.

Onderweg weer indrukwekkende natuur gezien, we zijn er stil van. Zoveel bossen en waterpartijen.

Na 3 uur rijden komen we aan in Trondheim. En hebben het hotel al snel gevonden , midden in het centrum. Prima plek om zo alle bezienswaardigheden te gaan bekijken. Echter is er geen parkeergelegenheid van het hotel zelf. We kunnen even de tassen uitladen voor het hotel en dan brengt René de auto naar een parkeer garage.

Een maal binnen gaan Jen en ik alvast met de tassen in de weer om snel naar de kamers te gaan. Want het blijft toch elke keer weer leuk om te zien hoe het er nu uit zien. Wij alles mee zeulen naar de lift, 4 hoog we stappen uit en geen nummer 436 en 438 te vinden op die verdieping. Even vragen maar, ja hoor we moeten weer terug naar beneden (met al die tassen) dan aan de achterkant van het hotel naar buiten een straatje van 3 meter oversteken en dan weer door een deur naar binnen. Weer met de lift naar de 4e verdieping en dan nog eens naar het einde van de gang.... pfffff wij hoeven vandaag niet meer te sporten.

De kamers zijn voorzien van felle kleuren, behang met gouden vogels erop en lime groene gordijnen. Alles is lekker fris!  Onze wandeltocht is beloond ;-)

Als we door de lobby lopen valt mijn oog op iets heeeeeel moois. Een Nespresso koffie apparaat. En we mogen er nog gratis gebruik van maken ook. Mijn dag kan niet meer stuk ;-)

Dan gaan we de stad in op zoek naar een restaurant om te lunchen. We vinden een leuke bakkerij Godt Brod ( goed brood), dat staat ons wel aan. Op de menu kaart staat een 1/2 of 1/4 baguette. Ray zegt dat hij graag een halve wil. Hij gaat vast zitten en ik bestel voor hem en gelijk voor mezelf. Ik zie dat het 1/2 baguette zo'n 30 cm lang en 10 cm breed is !!!!!!  Ik neem dus wel een gewoon broodje. René neemt ook een halve en Jen net als ik een broodje. Als we aan komen bij de mannen vallen ze haast achter over van verbazing, jeetje ( of woorden van gelijke strekking) dat is toch niet normaal in Nederland zou dat gewoon een dun stokbroodje zijn ...... pffff.  De mannen hebben zeer hun best gedaan, maar kunnen het niet op. Nou dan kunnen jullie wel inkomen dat het echt een mega baguette was.

Dan gaan we (rollend) op zoek naar de Kathedraal Nidaroskomen. Het is een heel indrukwekkend gebouw wat mooie foto's oplevert.  Als we door de stad lopen zijn we verbaasd dat hier ook van die leuke houten gekleurde woningen zijn. De zon schijnt volop en dan doet het helemaal vakantie achtig aan. Even mooie foto's maken en weer gezellig door de winkelstraten gewandeld.  Dan sluiten we af met een softijsje!

S avonds eten we sushi en wat vis en vlees. Dan lopen we om 21:30 uur terug naar het hotel. De zon schijnt nog steeds. Nu is het alweer 22:30 uur en nog steeds schijnt de zon. s 'nachts wordt het ook niet helemaal donker, we kunnen echt merken dat we dichter bij de poolcirkel komen.

1. Jennie en rene:
    8 juni 2017
    Weer een dag met een gouden randje.
  2. Ma S:
    8 juni 2017
    Wat ziet het er mooi uit op de foto`s. Ik krijg zo zin om ook te komen!!!!
  3. Annemiek van Veelen:
    8 juni 2017
    Hahaha..... er is vast wel een bus lijn die naar Trondheim gaat!
  4. Pa en ma:
    9 juni 2017
    weer genoten van jullie foto's . en filmpje.
    en zo te zien valt het weer ook mee.
    dat zijn dagen om te koesteren.!!!
  5. Annemiek van Veelen:
    9 juni 2017
    Precies! Vandaag begint weer met een blauwe lucht en een zonnetje.
  6. Carla:
    9 juni 2017
    Foto S doen tekort aan de schoonheid van de natuur!
    Daar wordt je idd stil van
    Waren de ogen goed?
  7. Marja:
    9 juni 2017
    Wat een indrukwekkende natuur. En zo'n ruim land. Mooi!